Fuck you, SJ!

Postat 2009-09-11 19:48      Skrivet av lasso

Nu är semestern slut och det är åter dags att ta tag i både jobb och bloggande igen. Den här veckan inleddes med en liten snabbvisit till Borlänge där jag höll kurs för några av våra säljare. Kursen i sig är inte mycket att orda om, men jag fick i alla fall träffa min vän Anna, något som tyvärr sker ganska sällan eftersom vi bor på olika sidor av Sverige.

Något som jag oroade/irriterade mig på inför resan var att SJ sedan den första september i år kräver att man visar legitimation för att biljetten skall gälla. Inte nog med att detta måste ses som ett rejält övergrepp på den personliga integriteten, det ställer dessutom till problem för dem som i sista stund kan behöva låta någon hoppa in och åka på biljetten. Det blir också krångligt för den som vill sälja sina biljetter till någon annan, även om det enligt SJ i alla fall inte skall vara “omöjligt”.

SJ anger att legitimationskravet beror på den omfattande svartabörshandeln av tågbiljetter. De säger dessutom att det blir säkrare för dig som kund.

Jag har aldrig hört något värre skitsnack i hela mitt liv! Att det förekommer svartabörshandel med SJ:s biljetter beror bara på deras idiotiska system som gör det attraktivt att spekulera i platsbiljetter till populära avgångar. Och säkerheten? Säkrare hur? undrar jag. Är det stulna tågbiljetter jag skall oroa mig för? Är det terrorister? SJ har helt tappat koncepten om vad kunderna vill!

Hursomhelst, eftersom det var en jobbresa så fanns det inte så mycket att välja på. Jag köpte biljetterna, packade netbooken och började tänka på hur jag skulle kunna protestera om SJ dristade sig att fråga efter legitimation. Den “plan” jag funderade ihop såg ut ungefär så här:

  1. När tågvärden frågar efter legitimation, be att få se tågvärdens legitimation först. Det kan ju trots allt vara en bedragare som är ute efter din identitet och resevillkoren stipulerar bara att du måste visa biljetten för SJ-personalen. Hur kan man veta om tågvärden verkligen arbetar för SJ? De måste naturligtvis kunna identifiera sig! (Jag har dessutom hört från en säker källa att svartabörshandeln med SJ-uniformer är extra stor just nu…)
  2. Gnäll, klaga och förklara på ett sansat men bestämt sätt varför du tycker att SJ behandlar sina kunder som terrorister. Undvik alla referenser till brunskjortor, hur attraktiv jämförelsen än må vara. Låt inte Godwins lag förstöra dina chanser att vinna argumentationen…
  3. Om nödvändigt, spela in hela samtalet med tågvärden. Min Dell Mini 9 var ju redan nedpackad och den inbyggda webbkameran borde kunna producera en bra film för bloggosfären att använda som diskussionsmaterial.

Min plan gick tyvärr inte alls som jag tänkt…På vägen upp till Borlänge brydde sig tågvärden över huvud taget om att fråga efter legitimation (1-0 till mig), men på nedresan var det så slutligen dags. Jag hade minuterna innan förgäves försökt få ordning på webbkameran (ljudet la av) och jag kände mig rätt stressad av hela situatioen. Jag brukar inte ha problem att diskutera, men kände ändå en stor kluvenhet inför att faktiskt bråka med någon som över huvud taget inte haft del i beslutet. (En skada från min kundservicetjänst, antar jag. Vi får ta emot mycket skit för saker vi själva inte varit med och bestämt.)

När tågvärden bad om legitimation formligen exploderade jag. Jag anklagade SJ för att misshandla sina kunder och att de var idioter som borde lägga ner. Den förbluffade tågvärden såg lite chockad ut och försökte förklara varför det bra med de nya reglerna, att jag hade ingått ett avtal när jag köpte biljetterna och att jag borde klaga hos kundtjänsten istället. Efter en ytterligare stunds meningslöst argumenterande visade jag min legitimation och tågvärden gick vidare.

Resten av resan kokade jag inombords. Dels var jag besviken på mig själv för att jag inte orkat ta diskussionen fullt ut, dels var jag argare än nånsin på SJ för att de är såna idioter.

Så här i efterhand har jag kommit fram till två saker:

  1. Jag kommer även i fortsättningen att tvingas ta tåget när jag reser med jobbet. Jag kommer då att försöka ha modet och styrkan att genomföra planen ovan igen. Jag kan inte acceptera SJ:s dumheter i den här frågan! Reglerna måste ändras tillbaka till det som gällde innan första september!
  2. Som privatperson kommer jag att bojkotta SJ tills dess att de ändrar tillbaka reglerna. Jag struntar i om det kommer att ta dubbelt så lång tid att ta mig dit jag vill, SJ får mig inte tillbaka som kund förrän de lämnar galenskaperna bakom sig!

Fuck you, SJ! Ni förtjänar inga kunder förrän ni lär er vad integritet är!

Inga kommentarer      Taggar: Storebrorssamhället


Pingbacks

Det finns inga pingbacks

Kommentarer

Det finns inga kommentarer